Nowa Honda CL500, z wyraźną nutką retro, nawiązuje do modeli CL z lat 60. i 70. W modelu wykorzystano dwucylindrowy silnik Hondy znany z CB500, aby do prowadzenia motocykla wystarczyło prawo jazdy kategorii A2. Zastosowano nową stalową ramę typu „diamond”, zawieszenie o dużym skoku oraz kombinację 19/17-calowych kół przedniego/tylnego. Dzięki aktualizacjom w modelu na rok 2025 w zakresie komfortu, ergonomii i stylistyki, CL 500 jest niezmiennie gotowy zarówno na trudy podróży miejskich, jak i na jazdę w lekkim terenie. Jego przyciągający spojrzenia styl został wzmocniony dwoma nowymi kolorami, podczas gdy pozostały takie detale, jak zaokrąglony zbiornik paliwa, nakładki na wysokości kolan, gumowe osłony widelca oraz tłumik z podwójnym wylotem i perforowaną osłoną termiczną. Całe oświetlenie wykonano w technice LED, a ekran LCD jest teraz bardziej czytelny w jasnym świetle.
1. Wstęp
Honda ma długą historię tworzenia motocykli z silnikami o mniejszej pojemności skokowej, które dobrze trafiają w potrzeby nabywców na całym świecie. Umiejętność łączenia łatwości eksploatacji, użytecznych osiągów silnika, przystępnej ceny i wyraźnego indywidualizmu powoduje, że takie motocykle z czasem stają się bardzo ważne dla swoich właścicieli.
Modele CL z lat 60. 70. udowodniły, że lekki motocykl z dynamiką sprawdzającą się także w terenie może zapewnić świetną zabawę w mieście. Stylistyka, z wysoko umieszczonymi rurami wydechowymi, stała się ikoną dla wielu motocyklistów XXI wieku.
Przewijając taśmę historii do przodu o 5 dekad, trafiamy do roku 2018, gdy w ofercie Hondy pojawił się CMX500 Rebel odpowiedni także dla posiadaczy prawa jazdy A2. Jego oldschoolową formę połączono z bardzo współczesnym podejściem do segmentu custom, co natychmiast okazało się rynkowym hitem, również dlatego, że motocykl świetnie nadawał się do dalszych indywidualnych modyfikacji. Tak dobrany pakiet – silnik, podwozie i stylistyka – okazał się na tyle atrakcyjny dla szerokiej rzeszy młodych motocyklistów, że przez ostatnie dwa lata CMX500 Rebel był najlepiej sprzedającym się customem w Europie.
Pięć lat później nadszedł czas na coś nowego i na rok 2023 Honda ponownie zaprezentowała motocykl dumnie noszący emblemat CL – dla motocyklistów, którzy lubią być odrobinę inni. CL500 w dużej mierze opiera się na formule oryginałów, z odpowiednim wyglądem, odpowiednim silnikiem i wytrzymałością, aby sprostać wymogom miejskiej jazdy.
Mechanically unchanged for 25YM – apart from some minor visual and ergonomic updates – the CL500 carries on with individuality as standard fit, and huge custom potential, as seen in the metal at Wheels and Waves 2024, and online at www.hondacustoms.com
Mechanicznie niezmieniony na rok 2025 – poza kilkoma drobnymi aktualizacjami z zakresu stylisyki i ergonomii – CL500 zachowuje indywidualność już w wersji standardowej i jest doskonałą bazą do personalizacji, o czym można było się przekonać podczas Wheels and Waves 2024 oraz można zobaczyć online na www.hondacustoms.com
2. Opis modelu
Koncepcja rozwoju stosowana od początku prac nad projektem CL500 to "Wyraź siebie". Motocykl ten, wyraźnie skierowany do młodej, świadomej swojego stylu grupy klientów, został zaprojektowany tak, by dopasować się do formuły życia właściciela i poradzić sobie z codziennymi dojazdami do pracy, długimi weekendowymi przejażdżkami, a nawet lekkim terenem, a przy okazji przyciągać spojrzenia.
Rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 471 cm3 to dynamiczna i popularna jednostka napędowa Hondy, odpowiednia dla posiadaczy prawa jazdy A2, która generuje moc maksymalną 47 KM (34,3 kW) i solidny moment obrotowy 43,4 Nm. Dzięki poprawkom ECU w modelu na rok 2025 i zastosowaniu czujnika OBD2-2, jest teraz zgodny z normą Euro5+.
Ten lubiany silnik jest połączony z sześciobiegową przekładnią współpracującą ze sprzęgłem antyhoppingowym, Krótkie przełożenie przekładni końcowej zapewnia świetne przyspieszenia w mieście, zarówno ze startu zatrzymanego, jak i przy rozpędzaniu poprzez zmianę biegów.
Kratownicowa rama główna z rur stalowych jest zarówno wyrazem stylu, jak i podstawą łatwego prowadzenia. Zawieszenie o dużym skoku obejmuje 41-milimetrowe widelce teleskopowe i regulowane tylne amortyzatory, podczas gdy koła – 19-calowe z przodu i 17-calowe z tyłu – zaopatrzono w opony Dunlop Block-Paint. Zmodyfikowane położenie podnóżków jest dopasowane do zmienionej konstrukcji siedzenia, co zapewnia większy komfort kierowcy. Siła hamowania z przodu i z tyłu modulowana jest przez system ABS, którego zestrojenie starannie wyważono, dążąc do optymalnej skuteczności na różnych nawierzchniach, w tym pod kątem jazdy w lekkim terenie.
W ramach kompleksowej specyfikacj CL, otrzymujemy wszystkie elementy oświetlenia – z przodu i z tyłu – wykonane w technice LED, zespół wskaźników w formie negatywowego wyświetlacza LCD oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa, takie jak funkcja Emergency Stop Signal (ESS) uruchamiająca tylne kierunkowskazy jako światła awaryjne przy nagłym, ostrym hamowaniu.
Model CL500 na rok 2025 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:
• Pearl Dusk Yellow *NOWOŚĆ*
• Mat Laurel Green Metallic
• Mat Fresco Brown NOWOŚĆ
• Mat Gunpowder Black Metallic
3. Kluczowe funkcje
3.1 Wyposażenie i stylistyka
· Prosta i surowa stylizacja, tak jak w oryginalnym CL
· Wysokość siedziska 790 mm zapewnia łatwy dostęp do podłoża i przestrzeń na nogi; nowe siedzisko z poliuretanu i zmieniony kształt podnóżka
· Negatywowy wyświetlacz LCD jest teraz bardziej czytelny w świetle słonecznym
· Pełne oświetlenie LED i funkcja Emergency Stop Signal (ESS) realizowana za pomocą tylnych kierunkowskazów
“Prosty, surowy i trwały” - trzy słowa, które nadały ton i kierunek prac zespołowi stylistów CL500. Motocykl utrzymany w stylu «street scrambler» wygląda dobrze wszędzie tam, gdzie się pojawi. Dodatkową zaletą modelu jest ergonomia, dzięki której jest on bardzo łatwy do prowadzenia w różnych sytuacjach.
Połączenie czystego w formie zbiornika paliwa o zaokrąglonych kształtach i pochylonego tłumika z osłoną termiczną ze stali nierdzewnej stanowi mocne nawiązanie do historycznych konstrukcji. Liczne, starannie wykonane detale, jak nakładki na zbiornik paliwa, gumowe osłony widelca, miękkie i gładkie poszycie siedzenia z wytłoczonym logo Hondy oraz wysoko podniesiona kierownica składają się na wygląd, który emanuje szczególnym urokiem. Opcje malowania, wszystkie zestawione z czernią silnika i podwozia, sprawiają, że każdy z dostępnych kolorów żyje i wibruje.
Dzięki zamieszczeniu siedziska na wysokości 790 mm oraz smukłej jego środkowej części, zapewniono łatwy dostęp do podłoża i dużo miejsca na nogi. Zastosowano nowy materiał z pianki poliuretanowe, elementy ramy, które utrudniałyby przyjęcie pozycji stojącej, osłonięto, a niska tylna część motocykla zapewnia łatwy dostęp dla pasażera. Zaczep do mocowania kasku można łatwo zdemontować za pomocą kluczyka zapłonu i pozostawić w garażu.
Wysoka kierownica nie tylko wygląda dobrze, ale przede wszystkim jest precyzyjnie ustawiona pod odpowiednim kątem, aby zapewnić dźwignię zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej, z uchwytami w stylu off-road i wewnętrznymi obciążnikami zmniejszającymi zmęczenie kierowcy. Nakładki na zbiornik paliwa stanowią kolejny punkt kontaktowy dla nóg w pozycji stojącej, a szerokie stalowe podnóżki zaopatrzono w gumowe wkładki poprawiające komfort.
Nisko osadzony reflektor o średnicy 175 mm ma klasyczną formę, jednak mieści cztery diody LED z grubymi wewnętrznymi soczewkami, co daje wyrazistą sygnaturę przedniego światła. Małe, 55-milimetrowe okrągłe kierunkowskazy LED otrzymały tradycyjny wygląd i znajdują się po obu stronach cienkiego, owalnego światła tylnego LED.
Zgrabny, okrągły zespół wskaźników o średnicy 100 mm mieści negatywowy wyświetlacz LCD. Prosty i przejrzysty zestaw informacji obejmuje wskaźniki załączonego biegu i zużycia paliwa oraz osobne strzałki kierunkowskazów. Wyświetlacz modelu CL500 na rok 2025 zmodyfikowano tak, by był on bardziej czytelny w jasnym świetle.
Ostre, gwałtowne hamowanie powoduje włączenie znajdującej się w wyposażeniu standardowym sygnalizacji awaryjnego hamowania (ESS), która do czasu automatycznego wyłączenia miga tylnymi kierunkowskazami, aby ostrzec jadących z tyłu.
Przy zużyciu paliwa na poziomie 3,6 l/100 km, zbiornik o pojemności 12 litrów zapewnia modelowi CL500 potencjalny zasięg powyżej 300 km.
3.2 Podwozie
· Kołyskowa zamknięta rurowa rama stalowa typu „diamond”
· Teleskopowy widelec 41 mm i podwójne tylne amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego sprężyny
· Dwutłoczkowy zacisk hamulca przedniego współpracujący z pływającą tarczą 310 mm
· System ABS dostrojony do jazdy w lekkim terenie
· Koło przednie 19 cali, koło tylne 17 cali
Kołyskowa, zamknięta rurowa rama stalowa typu „diamond” zapewnia dobre prowadzenie motocykla i wysoki komfort jazdy, a do tego jest podstawą stylu modelu CL500. Jest to konstrukcja piękna w swojej prostocie, z solidnymi rurami i tylną ramą nośną w kształcie pętli. Inżynieria wspomagana komputerowo (CAE) pozwoliła na uzyskanie optymalnej równowagi pomiędzy sztywnością i masą.
Motocykl w stylu «scrambler» musi radzić sobie niemal ze wszystkim – od dziurawych ulic po nierówne drogi gruntowe, więc przy konstruowaniu podwozia celem było uzyskanie lekkiego, czułego prowadzenia i zawieszenia dobrze absorbującego nierówności.
Prześwit wynosi 155 mm, kąt pochylenia kolumny to 27°, wyprzedzenie –108 mm, a rozstaw osi 1485 mm. Masa własna wynosi 192 kg.
Z przodu zastosowano 41-milimetrowy widelec teleskopowy o skoku 150 mm i zaopatrzono go w klasyczne czarne osłony. Osłony nawiązują do stylu epoki, a jednocześnie chronią golenie oraz uszczelki przed kurzem i uszkodzeniami. Specyficzne dla CL górna i dolna półka zwiększają precyzję prowadzenia i wyczucie kierownicy. Z tyłu znalazł się wahacz o eleganckiej prostocie budowy, wykorzystujący okrągłe rury o średnicy 45 mm, które podkreślają wytrzymałość motocykla. Podwójne długoskokowe amortyzatory tylne mają skok 145 mm i 5-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny (3 w górę od pozycji standardowej, 1 w dół). Tłumienie ruchów kół jest dostrojone tak, aby zapewnić elastyczną i komfortową jazdę bez względu na nawierzchnię.
Dwutłoczkowy przedni zacisk hamulcowy działa na pływającą tarczę 310 mm poprzez klocki wykonane ze spieków. Proporcje hydraulicznie rozprowadzanej siły hamującej koło przednie i koło tylne obsługiwane przez tarczę 240 mm i jednotłoczkowy zacisk dobrano tak, by zapewnić wysoki poziom kontroli hamowania na jak najszerszej gamie nawierzchni. Również system ABS został zoptymalizowany do pracy zarówno na trasach gruntowych, jak i na asfalcie.
Koła w rozmiarze 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu zapewniają solidną przyczepność i lekkie prowadzenie w zróżnicowanych warunkach drogowych i terenowych. Opony to Dunlop Mixtours z głębokim bieżnikiem mają rozmiar 110/80 R19 z przodu i 150/70 R17 z tyłu.
3.3 Silnik
· Rzędowy silnik dwucylindrowy o pojemności 471 cm3, dopuszczający prowadzenie przez kierowców z prawem jazdy kategorii A2
· Unikalne ustawienia PGM-FI i krótsze przełożenie końcowe
· Sprzęgło antyhoppingowe, pomagające w kontroli tylnego koła
· Żyjący własną sławą, „podniesiony” tłumik wydechowy z podwójnym wylotem
Ośmiozaworowy, chłodzony cieczą, rzędowy dwucylindrowy silnik o pojemności 471 cm3 napędza CL500 płynnie, jest łatwy do opanowania i zapewnia świetną zabawę. Bardzo popularna i wytrzymała jednostka napędowa zdobyła swoją renomę w serii CB(R)500 oraz w modelu CMX500 Rebel. W CL500, posiada on specjalnie dobrane mapowanie wtrysku paliwa PGM-FI oraz nowe układy dolotowy i wydechowy, co zapewnia moment obrotowy 43,4 Nm przy 6250 obr/min i moc maksymalną 47 KM (34,3 kW) przy 8500 obr/min. Celem uzyskania lepszych przyspieszeń na każdym biegu, tylna zębatka ma 41 zębów, zamiast 40 używanych w modelu Rebel.
Jest to silnik zachowujący równowagę pomiędzy fizycznymi rozmiarami a elastycznie dostarczaną mocą, z łatwo dostępnym wysokim momentem obrotowym w średnim zakresie obrotów, jak i wysoką mocą maksymalną w górnym zakresie obrotów, co sprawia, że jest to jeden z najbardziej lubianych i cenionych silników Hondy. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 67 mm x 66.8 mm, ze stopniem sprężania 10,7:1. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.
Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zanieczyszczenia. Tarcie zmniejszono przez dodanie prążków na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder.
Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty, dzięki zmniejszonej bezwładności. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych 21,5 mm.
W skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewane, cienkościenne tuleje. Taka konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania” występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa ma pojemność 3,2 litra.
Sześciobiegowa skrzynia biegów została zaprojektowana tak, aby zapewnić łatwą zmianę przełożeń, zwłaszcza w mieście. Sprzęgło antyhoppingowe pomaga w panowaniu nad zachowaniem się tylnego koła i zmniejsza obciążenie dźwigni sprzęgła, tym samym redukując zmęczenie kierowcy.
W niepowtarzalnym stylu CL, dwururowy tłumik wydechowy jest uniesiony do góry i zasilany przez rurę wydechową w konfiguracji 2-1. W porównaniu do Rebela, dźwięk został dostrojony do cięższego brzmienia niskich częstotliwości, ale z podobnym pulsowaniem.
4. Akcesoria
Dla CL500 dostępna jest pełna gama oryginalnych akcesoriów Hondy, służących do personalizacji motocykla zgodnie z preferencjami właściciela. Tylna rama pomocnicza pozwala na łatwy montaż mniejszych akcesoriów i miękkich sakw tylnych, a tylny bagażnik służy również do mocowania kufra górnego o pojemności 38 litrów. Dla wysokich kierowców dostępne jest opcjonalnie siedzenie wyższe o 30 mm, wykończone w kolorze brązowym, z czarnym podwójnym szwem.
Kosmetyczne dodatki, które dodadzą klasycznego stylu off-roadowego, obejmują:
• Lekkie polipropylenowe tablice z numerami bocznymi
• Osłona przeciw owadom
• Osłony kostek
• Wysoki przedni błotnik
Dla wygody, przygotowano trzy specjalnie zaprojektowane pakiety:
• Pakiet Adventure
oprawia styl i przygotowuje do jazdy w terenie i dzięki podnóżkom Rally, płaskiemu wysokiemu siedzeniu, paskom na koła i centralnej podkładce zbiornika.
• Pakiet Style
Oferuje kosmetyczne zmiany dzięki takim elementom, jak osłona reflektora, pasek osłony, tylna osłona boczna, pasek tylnej osłony bocznej, osłony dłoni, wysoki przedni błotnik i osłona tylnego zawieszenia, wszystkie wykończone w kolorze czarnym.
• Pakiet Travel
Przygotowuje na długą podróż, a w jego skład wchodzą: miękka torba boczna, podgrzewane manetki, gniazdo ACC i regulowana dźwignia hamulca.
Inne praktyczne elementy dostępne osobno to podgrzewane manetki, gniazdo ładowania ACC i 38-litrowy kufer górny.