Modele Honda GL1800 Gold Wing i Gold Wing Tour na rok 2025 świętują pół wieku podróży w wielki...

dodano: 04.02.2025

Unikalne kolory i oznaczenia dla modeli Gold Wing 50th Anniversary
Specjalna, limitowana edycja miniaturowej repliki modelu prezentuje zarówno pierwszą, jak i najnowszą generację Gold Winga
Ulepszona łączność i funkcjonalność systemu informacyjno-rozrywkowego
Oba modele spełniają normę Euro5+


Świętująca 50-lecie od czasu swojej premiery, jako motocykl typu naked o pojemności 1000 cm3, Honda Gold Wing zawsze była synonimem najwyższej klasy jednośladów.

Przez te pięć dekad flagowy turystyczny model Hondy urósł pod względem rozmiarów i pojemności skokowej, a także wprowadził nowe poziomy komfortu, luksusu i technologii do motocyklizmu. Modele Gold Wing i Gold Wing Tour na rok 2025 zyskują kilka zmian, aby utrzymać swoją pozycję wzorcowych modeli przeznaczonych do dalekiej turystyki.

Przygotowany na rok 2025, GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary oddaje hołd kultowym modelom Gold Wing z przeszłości, z dwoma nowymi sugestywnymi malowaniami i unikalnymi emblematami. Nawiązując do GL1500 z 1988 r., zastosowano w nim odważne połączenie kolorów Eternal Gold i Mahogany Brown Metallic, subtelnie zaktualizowanych na rok 2025. W ofercie znalazło się również wyrafinowane wykończenie Bordeaux Red Metallic, które ozdobiono czarno-złotą grafiką oraz dyskretnymi złotymi literami i detalami.

Honorowe miejsce na konsoli środkowej i pilocie systemu Smart Key zajął emblemat Gold Wing z detalami rocznicowymi. Jego trójwymiarowy, chromowany, dwutonowy wzór łączy w sobie siłę i godność głowy lwa z majestatycznymi skrzydłami orła gotowego do ataku, z wysuniętymi szponami. Kompleksowy cyfrowy panel został również zaktualizowany tak, aby wyświetlać unikalną, rocznicową animację podczas uruchamiania motocykla.

Dla uczczenia tych ważnych urodzin, europejscy nabywcy pierwszych 1833 sztuk modelu GL1800 Gold Wing 50th Anniversary, otrzymają limitowaną, miniaturową replikę „pół na pół” modelu Gold Wing. Ten ekskluzywny przedmiot kolekcjonerski o wymiarach 11 cali długości i 6 cali wysokości pięknie podkreśla ewolucję Gold Winga, prezentując pierwowzór po jednej stronie i obecny model po drugiej.

Aby utrzymać reputację Gold Winga nie tylko jako platformy zapewniającej komfort, ale i lokomotywy innowacji technologicznych, wszystkie modele GL1800 Gold Wing z rocznika 2025 otrzymały udoskonalenia w zakresie systemu audio oraz łączności kierowcy i pasażera. Oprócz nadal dostępnej tradycyjnej łączności przewodowej, wprowadzono także funkcje bezprzewodowego Apple CarPlay i Android Auto oraz ulepszone głośniki systemu audio, które zapewniają wysokiej jakości, bogaty dźwięk przy każdej prędkości.

Dzięki dodaniu czujnika O2 i aktualizacji ustawień ECU, modele Gold Wing i Gold Wing Tour uzyskały zgodność z normą Euro 5+.

W 2025 roku GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary z DCT i poduszką powietrzną, będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych inspirowanych stylem retro: 

  • Eternal Gold and Mahogany Brown Metallic ** NOWOŚĆ ** 
  • Bordeaux Red Metallic ** NOWOŚĆ ** 

 Model GL1800 Gold Wing Tour na rok 2025 będzie dostępny w kolorze

  •  Digital Silver Metallic ** NOWOŚĆ ** 

Model GL1800 Gold Wing jest dostępny wyłącznie w pięknym, zupełnie nowym malowaniu Mat Ballistic Black 50th Anniversary Edition, uzupełnionym o pełnowymiarowe, subtelnie złagodzone logo Gold Wing na tylnych kufrach.

Oś czasu Gold Wing:

1972: Początek

Nowy zespół projektowy został powołany pod kierownictwem Soichiro Irimajiri, który kierował projektowaniem pięciocylindrowych i sześciocylindrowych silników wyścigowych Hondy w latach 60. Ich zadaniem było zbadanie zewnętrznych granic koncepcji Grand Touring. Jak wyrafinowany i luksusowy może być motocykl, gdy jest od początku projektowany jako maszyna do pokonywania dużych odległości? Zespół tworzy ściśle tajny prototyp M1. Napędzany chłodzonym cieczą, sześciocylindrowym silnikiem typu bokser – który później znajdzie zastosowanie w seryjnym Gold Wingu w miarę jego ewolucji – M1 łączy w sobie doskonałą wydajność z niezrównanym wyrafinowaniem.

 

1975: GL1000 Gold Wing

Pierwszy seryjny Gold Wing to rewolucja otwierająca nowe możliwości w dalekich podróżach motocyklowych. Dzięki światowej klasy mocy z unikalnego, chłodzonego cieczą, czterocylindrowego boksera o pojemności 999 cm, GL1000 Gold Wing łączy niezrównaną prędkość z poziomem wyrafinowania, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczono na dwóch kołach. Klienci Gold Winga na nowo definiują turystykę, jeżdżąc dalej i szybciej, niż było to możliwe wcześniej, pewni maszyny, która od samego początku cieszyła się legendarną reputacją całkowitej niezawodności. W 1976 roku Honda świętuje sukces Gold Winga oszałamiającym modelem Gold Wing Limited Edition, a w 1979 roku otwiera się pierwszy zakład produkcyjny Honda of America, odzwierciedlając fakt, że 80 procent produkcji modelu Gold Wing jest eksportowane do Stanów Zjednoczonych.

 

1980: GL1100 Gold Wing i GL1100 Gold Wing Interstate

Podczas gdy GL1000 nie dawał się zaszufladkować dzięki połączeniu mocy superbike’a i komfortu motocykla turystycznego, GL1100 – wprowadzony po pięciu latach intensywnego rozwoju pod nadzorem konsumentów – zdecydowanie ustanawia Gold Winga jako Grand Tourera par excellence. Większy silnik 1085 cm3 został opracowany pod kątem momentu obrotowego, a nie mocy, podczas gdy zwiększony rozstaw osi zapewnia lepszą stabilność i więcej miejsca dla kierowcy i pasażera. Zawieszenie wspomagane pneumatycznie wyznacza nowe standardy jakości jazdy motocyklem. Jednocześnie GL1100 Interstate wprowadza ideę gotowego do jazdy turystycznej dzięki fabrycznie montowanej owiewce, kufrom bocznym i kufrowi górnemu.

 

1982: GL1100 Gold Wing Aspencade

Najbardziej luksusowy jak dotąd Gold Wing oferuje niezrównany zakres standardowego wyposażenia, od wskaźników LCD i radia CB po pokładową sprężarkę powietrza.

 

1985: GL1200 Edycja limitowana

Pozycję rynkową Gold Winga podkreśla zaprzestanie produkcji standardowego, zmodyfikowanego modelu GL1200 na rzecz wprowadzenia limitowanej edycji GL1200, wyposażonej w komputerowy wtrysk paliwa, system audio z czterema głośnikami, tempomat, automatyczne poziomowanie tylnego zawieszenia, komputer podróżny i metaliczny złoty lakier.

 

1988: GL1500 Gold Wing

Zadanie jest niezwykle wymagające: nowy Gold Wing musi być cichszy, szybszy, wygodniejszy, jeszcze lepszy w zakrętach i płynniej się prowadzić. Zespół ds. rozwoju GL1500 ocenia 15 różnych maszyn w 60 etapach prototypu. Rezultatem jest sześciocylindrowy luksusowy motocykl turystyczny tak dopracowany, że ustanawia punkt odniesienia dla rynku motocyklowego na ponad dekadę.

 

2001: GL1800 Gold Wing

Po ośmiu latach rozwoju model GL1800 wynosi Gold Winga na wcześniej niewyobrażalne wyżyny. Pod kierownictwem Masanori Aoki, który w swoim CV ma takie modele, jak CBR250RR, CBR400RR czy chwalonego CBR600F3, Gold Wing staje się dynamiczną sensacją. Jak powiedział Aoki-san: „Moim zadaniem jest dodać więcej frajdy z jazdy, zbudować Gold Winga z przyspieszeniem i prowadzeniem, które ludzie zwykle kojarzą z maszynami sportowymi”. Testowane są alternatywne silniki, ale ostatecznie odrzucane, a w 2001 roku na rynek wchodzi model GL1800. Sześciocylindrowy bokser motocykla jest zamontowany w aluminiowej ramie skrzynkowej, co poprawia trzymanie się drogi i stabilność, zapewniając świetne prowadzenie. W trakcie rozwoju motocykla opatentowano nie mniej niż 20 innowacji technologicznych.

 

2006: Pierwsza w branży poduszka powietrzna

Model z 2006 r., początkowo wprowadzony na rynek USA, otrzymuje pierwszą na świecie poduszkę powietrzną dla seryjnie produkowanego motocykla, a także zmienione tylne światła i deskę rozdzielczą.

 

2011: Nowy styl

Gold Wing zyskuje nowy wygląd zgodnie z koncepcją stylistyczną „majestatycznej agresji”. Witalność i emocje związane z prowadzeniem i osiągami motocykla odzwierciedlają się w imponującym wyglądzie - eleganckim i dynamicznym jednocześnie. Pojemność bagażnika została zwiększona do 150 litrów, a nowy sześciogłośnikowy system audio oferuje wiele opcji łączności.

 

2013: Gold Wing F6B

Stylizowany na zamówienie model Valkyrie (1996-2003) i unikatowa, limitowana edycja Rune (2003) – oba sprzedawane w USA – korzystają z silnika modelu Gold Wing. W 2013 roku rodzina Gold Wingów zyskuje drugiego prawdziwego członka w postaci odchudzonego, długiego i niskiego modelu Gold Wing F6B: wyjątkowego motocykla turystycznego typu custom w stylu bagger, pełnego emocji i polotu.

 

2014: Gold Wing F6C

Trzecia maszyna przyjmuje nazwę Gold Wing. Niski, groźny i muskularny Gold Wing F6C wstrzykuje dawkę adrenaliny w segment motocyklowych cruiserów.

 

2018: GL1800 Gold Wing

Zaprojektowany od podstaw model Gold Wing na rok 2018 otrzymuje zupełnie nowy silnik i ramę, pomyślane w taki sposób, aby zoptymalizować rozmieszczenie elementów i zapewnić kierowcy maksymalną przyjemność z jazdy.

W zależności od wariantu, zaoszczędzono do 48 kg w porównaniu z poprzednią generacją. Zupełnie nowy układ zawieszenia przedniego pozwolił na przesunięcie silnika dalej do przodu i zapewnienie wysokiej jakości kontroli zawieszenia i stabilności przedniej części nadwozia. Przeprojektowany sześciocylindrowy silnik typu bokser został zoptymalizowany pod kątem rozmiaru, ale nadal zapewnia lawinę momentu obrotowego i mocy. Współpracuje on z sześciobiegową manualną lub siedmiobiegową, automatyczną przekładnią Dual Clutch Transmission (DCT). Nowe funkcje, takie jak system Smart Key, Apple CarPlay i łączność Bluetooth, zapewniają jeszcze większą wygodę.