Honda CB750 Hornet na rok 2025

dodano: 04.11.2024

Dwucylindrowy Hornet przygotowany na rok modelowy 2025 może nadal zwiększać swoją popularność z agresywnie przeprojektowanym przodem ukształtowanym wokół całkowicie nowego podwójnego reflektora projektorowego LED i z osłoną kokpitu, a także dzięki nowemu 5-calowemu wyświetlaczowi TFT z nowymi grafikami menu i łącznością Honda RoadSync ze smartfonem. Przy zminimalizowanej masie własnej, Hornet oferuje wiodący w swojej klasie stosunek mocy do masy z silnikiem o dostarczającym 67,5 kW i 75 Nm, napędzając motocykl o masie 192 kg. Dwucylindrowa ośmiozaworowa, rzędowa jednostka napędowa zapewnia zarówno wysoką dynamikę w zakresie wysokich obrotów, jak i walory użytkowe przy niskich i średnich prędkościach silnika. W połączeniu z ultralekką ramą, uzyskano znakomitą zwinność motocykla na zakrętach i zdolność natychmiastowego, gwałtownego przyspieszania. Elektronicznie sterowana przepustnica (TBW) obsługuje 3 tryby jazdy, kierowcy mają do dyspozycji 3-stopniowy system kontroli momentu obrotowego (HSTC) ze zintegrowaną kontrolą unoszenia przedniego koła, a także 3 poziomy intensywności hamowania silnikiem oraz doboru mocy. Pełne zawieszenie Showa składa się z widelca USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BPTM) z przodu oraz z zawieszenia tylnego ze zmienionym amortyzatorem, działającym na układ Pro-Link. Nowe ustawienia zawieszenia dla modelu 2025 zapewniają lepsze wyczucie przodu, co przekłada się na bardziej sportową, a jednocześnie przyjemniejszą jazdę. Hamowanie przedniego koła zapewniają podwójne, promieniowo montowane, czterotłoczkowe zaciski hamulcowe. Kasowanie włączonych kierunkowskazów jest automatyczne, motocykl posiada także system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu Emergency Stop Signal (ESS). Dostępna jest również opcja dla kierowców z kategorią prawa jazdy A2.


1. Wstęp

 

Pierwszy CB600F Hornet z 1998 roku stał się ogromnie popularnym motocyklem w Europie z wielu powodów. Kompaktowe rozmiary i bezowiewkowy styl „naked” sprawdzały się w przestrzeni miejskiej, a moc silnika i łatwość prowadzenia pozwalały cieszyć się zwinnością na odcinkach usianych zakrętami. Kolejne przemiany Horneta poprowadziły jego ewolucję w kierunku klasy motocykli sportowo-turystycznych, a w rękach zawodników Hornet Cup – motocykli wyścigowych. Modernizacja z 2007 roku dodała Hornetowi mocy maszyn RR i wprowadziła agresywniejszy styl.

 

Każdy właściciel miał własny powód, dla którego uważał swojego Horneta za doskonałego, ale dwa walory pozostały niezmienne przez cały okres jego rozwoju:

 

Jazda sprawiała wielką frajdę. A zabawa szła w parze z przystępną ceną.

 

Rocznik modelowy 2023 był idealnym momentem na lądowanie nowego "szerszenia” – motocykla gotowego na nowe czasy i na całkowicie nową generację motocyklistów. Czekała na niego poprzeczka postawiona wysoko przez poprzednika oraz poważni konkurenci, z którymi musiał się zmierzyć. Oba te fakty uwzględnili w pracach rozwojowych inżynierowie Hondy.

 

Tło towarzyszące powrotowi modelu CB750 Hornet przyczyniło się do stworzenia czegoś zupełnie wyjątkowego – kompletnie nowego modelu, który czerpał inspirację i kierunek rozwojowy z doświadczeń protoplasty i wprowadził słynny brand, jakim był Hornet, ponownie do światowej czołówki. Uzupełnieniem tego zestawu był zastrzyk emocji i czystej adrenaliny.

 

Minimalistyczny design motocykla, opracowany przez nową generację specjalistów z kreatywnego zespołu ośrodka badawczo-rozwojowego Hondy w Rzymie, powstał z myślą o przyciągnięciu młodszych motocyklistów, którzy szukają możliwości przesiadki na bardziej prestiżowy sprzęt. Honda po prostu uzbroiła model CB750 Hornet w potężną broń – w najlepszy w klasie stosunek mocy do masy.

 

Upraszczając sprawę, można charakterystykę modelu podsumować trzema słowami: szybki, zwinny, radosny.

 

W modelu na rok 2025 smukła, zwarta stylistyka Horneta została podkreślona przez nowo opracowany, mocny moduł oświetlenia. Podwójny reflektor projektorowy LED motocykla CB750, umieszczony nisko i centralnie, nadaje mu niepowtarzalny wygląd w rodzinie Hornetów składającej się z trzech motocykli, z wyróżniającą go sylwetką prawdziwego streetfightera.

 

Zmienione ustawienia zawieszenia i nowy pięciocalowy wyświetlacz TFT uzupełniają najnowsze zmiany i sprawiają, że styl i technika CB750 Hornet są bardzo na czasie.

 

 

2. Opis modelu

 

Silnik Horneta kryje w niewielkich gabarytach wiele osiągnięć inżynieryjnych Hondy. Jego najważniejsze parametry: rzędowa, dwucylindrowa jednostka, o pojemności 755 cm3, mocy maksymalnej 67,5 kW i momencie obrotowym 75 Nm. Przy masie motocykla z płynami wynoszącej 192 kg, zyskuje on najlepszy w klasie stosunek mocy do masy, wynoszący 0,36 kW/kg, czyli 2,81 kg/kW.

 

Kompaktowe, pochodzące z modelu CRF ośmiozaworowe głowice Unicam wykorzystują kanały wlotu powietrza typu downdraft oraz zawirowanie strumienia Vortex Flow, aby zapewnić optymalne spalanie. Wał korbowy z przesunięciem wykorbień o 270° zapewnia wyczucie i charakter silnika, o jakość pracy silnika dba wałek wyrównoważający obracający się 2 razy szybciej od wału korbowego, a sprzęgło antyhoppingowe współpracuje z sześciobiegową skrzynią biegów. Kierowcy mogą liczyć na systemy wspomagające, do których należą: elektronicznie sterowana przepustnica (TBW) obsługująca 3 tryby jazdy (plus tryb USER), 3-stopniowy system kontroli momentu obrotowego (HSTC), kontrola unoszenia przedniego koła z 3 poziomami doboru mocy oraz intensywności hamowania silnikiem.

 

Aby maksymalnie wykorzystać potencjał silnika, został on umieszczony w stalowej dwubelkowej ramie, która jest niezwykle lekka dzięki obniżeniu grubości ścianek rur i poprawieniu sztywności konstrukcji. Zaawansowane zawieszenie przednie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji (SFF-BPTM) i goleniami o średnicy 41 mm oraz tylnym amortyzatorem w zmodernizowanym na rok 2025 układzie Pro-Link, zapewnia zwinność i informacje zwrotne dla kierowcy Podwójne, czterotłoczkowe zaciski montowane radialnie gwarantują doskonałą siłę hamowania, natomiast opony dobrano z myślą o jak najwyższej przyczepności i zwrotności, wybierając szerokość 120 mm dla opony przedniej i 160 mm dla tylnej.

 

Na czele długiej listy nowości i specyfikacji znajduje się całkowicie nowy wygląd, zbudowany wokół nisko osadzonego, centralnie zamontowanego podwójnego reflektora projektorowego LED, ciasno owiniętego przez nową osłonę, która emanuje stylem streetfightera. CB750 Hornet otrzymał styl, który różni go od większego i mniejszego Horneta, tworząc jego indywidualną tożsamość.

 

Nowością jest również pięciocalowy kolorowy wyświetlacz TFT, który w przejrzysty sposób dostarcza najważniejszych informacji i umożliwia kontrolę wszystkich funkcji, a także łączność pomiędzy systemem Honda RoadSync a telefonami z systemami Android lub iOS. Można go łatwo obsługiwać za pomocą 4-pozycyjnego przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

 

Dostępna jest cała gama oryginalnych akcesoriów Hondy, w tym zaktualizowany quickshifter, miękkie sakwy, osłony silnika i drobne dodatki. Nowością w modelu roku 2025 są nakładki na zbiornik o wzorze plastra miodu, przyciemniona osłona przyrządów, nierdzewna osłona chłodnicy i alarm o wysokiej głośności (patrz pełna lista poniżej: 4. Akcesoria).

 

CB750 Hornet w roczniku modelowym 2025 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

 

**NOWOŚĆ** Mat Ballistic Black i Mat Ballistic Black Metallic

**NOWOŚĆ** Digital Silver Metallic i Mat Ballistic Black Metallic

**NOWOŚĆ** Glint Wave Blue Metallic i Mat Ballistic Black Metallic

Mat Pearl Glare White i Cuprite Red Metallic

3. Kluczowe funkcje

 

3.1 Silnik

 

  • 8-zaworowy, rzędowy silnik dwucylindrowy o pojemności 755 cm3
  • 67,5 kW przy 9500 obr./min, 75 Nm przy 7250 obr./min.
  • Wał korbowy z przesunięciem fazowym 270° i wynikające z tego nierównomierne odstępy między kolejnymi zapłonami wpływają na charakterystyczną pracę silnika
  • Chronione patentem kanały dolotowe Vortex Flow
  • Sprzęgło antyhoppingowe
  • Zużycie paliwa wynosi 4,3 l/100 km (23 km/l), co daje potencjalny zasięg ponad 340 km

 

Rzędowy dwucylindrowy silnik daje gwarancję, że jazda na Hornecie będzie ogromną przyjemnością. Silnik został zaprojektowany z przeznaczeniem dla każdej grupy kierowców, którzy chcą wykorzystać zarówno maksymalną moc, jak i walory użytkowe w niskim i średnim zakresie obrotów – jest też idealny w motocyklu przeznaczonym dla mniej doświadczonych kierowców, dając przy tym ogromną przyjemność z codziennej jazdy po mieście.

 

Przy pojemności 755 cm3, z 8-zaworową głowicą Unicam, rozwija moc 67,5 kW przy 9500 obr/min i moment obrotowy 75 Nm przy 7250 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 87 mm x 63,5 mm, stopień sprężania, to 11,0:1. Kompaktowa i lekka głowica Unicam (konfiguracja używana w wyczynowym MX CRF450R) obsługuje zawory wlotowe o średnicy 35,5 mm za pomocą krzywki i 29-milimetrowe zawory wylotowe za pomocą popychaczy. Skoki zaworów wynoszą 9,3 mm po stronie wlotowej i 8,2 mm po stronie wydechu.

 

Chronione patentem kanały przepływu Vortex Flow zapewniają bardziej równomierną dystrybucję strumienia powietrza z bocznych nawiewów do airboxu, który następnie zasila wloty downdraft i przepustnicę o średnicy 46 mm. Estetyczną zmianą w modelu 2025 jest usunięcie rurki odpowietrzającej, która biegła po lewej stronie silnika – została ona przeniesiona w inne miejsce, aby uzyskać znacznie czystszy wygląd.

 

Wał korbowy z wykorbieniami przesuniętymi o 270° i nierównomierne odstępy między momentami zapłonu, powodują charakterystyczny pulsacyjny odgłos silnika. Aby silnik był jak najbardziej zwarty, nie użyto oddzielnego koła zębatego napędzającego wałek wyrównoważający, a główne koło zębate pełni podwójną rolę i obraca również wałek wyrównoważający. Pompa wodna jest ukryta pod lewą pokrywą silnika i nie ma potrzeby stosowania chłodzonej cieczą chłodnicy oleju. W cylindrach zastosowano również powłokę Nikasil (nikiel-węglik-krzem), znaną już z modeli CBR1000RR-R Fireblade i CRF450R.

 

Sprzęgło antyhoppingowe – z ukośnie ułożonymi segmentami tarcz – zmniejsza wymaganą siłę nacisku na dźwignię sprzęgła, ułatwia zmianę biegów na wyższy i zapobiega podskokom tylnego koła przy silnym hamowaniu i szybkich redukcjach przełożeń.

 

Zmodyfikowane elementy wewnętrzne katalizatora i tłumika oraz czujnik SO2 zapewniają zgodność z normami czystości spalin, których spełnienie jeszcze nie jest obowiązkowe. Spalanie 4,35 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC) daje zasięg ponad 340 km na jednym zbiorniku, który mieści 15,2 litra paliwa. Dostępna jest wersja o mocy 35 kW dla kierowców z kategorią prawa jazdy A2.

 

3.2 Systemy elektroniczne silnika

 

  • Trzy domyślne tryby jazdy; RAIN, STANDARD i SPORT
  • Trzy poziomy doboru mocy silnika, intensywności hamowania silnikiem i HSTC zintegrowany z kontrolą unoszenia przedniego koła
  • Poza trzema trybami, czwarty tryb doboru indywidualnych ustawień USER

 

System elektronicznie sterowanej przepustnicy (TBW) oferuje trzy domyślne tryby jazdy, dostosowując charakterystykę pracy silnika do warunków i zamiarów kierowcy, który może wybierać je przełącznikiem po lewej stronie kierownicy i poprzez ekran TFT.

 

Dostępne są 3 poziomy mocy silnika (EP), hamowania silnikiem (EB) i kontroli momentu obrotowego (HSTC) ze zintegrowaną kontrolą unoszenia przedniego koła Wheelie Control. Doświadczony kierowca może całkowicie wyłączyć system HSTC. Tryby jazdy skonfigurowano tak, by dostępne były różne kombinacje parametrów jazdy.

 

SPORT wykorzystuje poziom 3 EP i poziom 1 EB oraz HSTC, aby zapewnić najwyższe osiągi przy jak najniższej interwencji systemu.

 

STANDARD to kombinacja ustawień pośrednich, która wykorzystuje poziom 2 dla EP, EB i HSTC.

 

RAIN wykorzystuje najniższe ustawienie EP, na poziomie 1, z zastosowaniem zauważalnego ograniczenia mocy do poziomu 2 EB oraz poziom 3 dla HSTC.

 

USER pozwala kierowcy na wybór pomiędzy trzema ustawieniami każdego parametru i zapisanie wybranego ustawienia do wykorzystania w przyszłości.

 

3.3 Wyposażenie i stylistyka

 

  • Styl Horneta – ostry jak brzytwa minimalizm
  • Nowy kompaktowy podwójny reflektor projektorowy o wysokiej jasności wiązki świetlnej
  • Wyprostowana pozycja kierowcy ułatwia naturalne kontrolowanie motocykla
  • Nowy pięciocalowy wyświetlacz TFT z czteropołożeniowym przełącznikiem i komunikacją ze smartfonami poprzez Honda RoadSync i systemy Android/IOS
  • Samoczynne kasowanie włączonych kierunkowskazów i sygnał awaryjnego hamowania (ESS) dla tylnych kierunkowskazów

 

Znakiem rozpoznawczym Horneta jest zbiornik paliwa, nawiązujący w formie do kształtu skrzydła szerszenia. W każdym elemencie, od drapieżnie pochylonego „nosa” z przodu, po ostry jak brzytwa, ograniczony w formie tył – projektanci wprowadzili stylistyczne oznaki napięcia i agresji, które podkreślają sportowe ambicje Horneta. Nowe reflektory przednie składające się z dwóch zunifikowanych soczewek projekcyjnych są unikalne w rodzinie Hornetów. Nowe reflektory LED, to nie tylko indywidualizacja wyglądu CB750, ale też bardziej zwarta budowa i mocniejsza wiązka światła, niż w przypadku poprzedniej konstrukcji. Osłona kokpitu została zmieniona w celu dopasowania do nowego wyświetlacza, wzmacniając agresywną stylistykę Horneta i nawiązując do emocjonującej, sportowej jazdy tym motocyklem.

 

Walory użytkowe, które docenią wszyscy kierowcy, stanowią również nieodłączny aspekt projektu. Wysokość siedziska wynosi 795 mm, pozycja kierującego jest wyprostowana, z lekko cofniętymi podnóżkami dla naturalnego balansu. Zastosowano szerszą kierownicę, wymagającą mniejszej siły ze strony kierowcy.

 

W nowym 5-calowym pełnokolorowym ekranie TFT zastosowano dodatkowe szkło na wyświetlaczu w celu poprawy widoczności w jasnym świetle słonecznym. Między szkłem ochronnym a ekranem TFT występuje szczelina wypełniona żywicą, co zmniejsza odblaski i poprawia kontrast podświetlenia.

 

Łączność Hondy RoadSync ze smartfonami pracującymi pod kontrolą systemów IOS lub Android, wraz z prostym, łatwym w użyciu, podświetlanym czteropołożeniowym przełącznikiem umieszczonym po lewej stronie kierownicy, umożliwia prostą, ekranową nawigację zakręt po zakręcie, a także zapewnia (za pośrednictwem zestawu słuchawkowego Bluetooth w kasku) możliwość prowadzenia rozmów lub słuchania muzyki. Wszystko, co musi zrobić właściciel, to pobrać aplikację Honda RoadSync ze Sklepu Play lub App Store, połączyć się z CB750 Hornet i ruszyć w drogę.

 

Aby uprościć i zminiaturyzować cały układ elektryczny, w modelu Hornet wykorzystano magistralę CAN (Controller Area Network) wraz z modułem kontroli nadwozia (BCU).

 

Tylne kierunkowskazy realizują również funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). W wypadku zarejestrowania opóźnienia o wartości 6,0 m/s2 przy minimalnej prędkości 56 km/h i przy włączonym jednym z hamulców, światła awaryjne zaczynają migać, ostrzegając innych użytkowników drogi o intensywnym hamowaniu. Przy tej samej prędkości graniczne opóźnienie zadziałania jest zmniejszane, jeśli został aktywowany system ABS – wystarczy wtedy, że opóźnienie przekroczy 2,5 m/s2.

 

Przednie i tylne kierunkowskazy mają także funkcję automatycznego anulowania działania i są wyłączane bez korzystania z użycia prostego timera, zamiast tego system porównuje różnicę prędkości kół przedniego oraz tylnego i oblicza, kiedy należy wyłączyć światła awaryjne w zależności od sytuacji.

 

3.4 Podwozie

 

  • Lekka, ważąca 16,6 kg stalowa, zamknięta rama kołyskowa (diament), ze zintegrowaną ramą pomocniczą
  • Odwrócony widelec Showa SFF-BP USD o średnicy 41 mm i regulowany 7-stopniowo amortyzator tylny w układzie Pro-link, poprawiają wyczucie kontaktu z podłożem
  • Czterotłoczkowe zaciski przednie i faliste tarcze 296 mm; z tyłu jednotłoczkowy zacisk i tarcza 240 mm

 

Stalowa, dwubelkowa rama rurowa Hornet jest lekka i ma masę zaledwie 16,6 kg (dla porównania rama CB650R to 18,5 kg). Szczególnie starannie dobrano usztywnienia, rury główne i pionowe ramy o zredukowanych grubościach ścianek oraz zoptymalizowano kształt półek, co pozwoliło uzyskać niezwykle solidną platformę, której sztywność jest zbalansowana tak, aby zapewnić wyczucie motocykla, a jednocześnie uzyskać geometrię zapewniającą zwinność, czyli dokładnie to, czego potrzebuje motocykl z mocnym silnikiem.

 

Kąt główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/99 mm, a rozstaw osi wynosi 1420 mm. Masa motocykla to 192 kg.

 

Z myślą o poprawieniu sportowych właściwości jezdnych (zwłaszcza hamowania przy wyższych prędkościach) widelec USD Showa z rozdzieleniem funkcji (SFF-BPTM) i goleniami o średnicy 41 mm jest montowany na stworzonej dla Horneta nowej górnej i dolnej półce. Dzięki skokowi 130 mm i rozdzieleniu funkcji, amortyzator Big Piston znajdujący się w jednej goleni i mechanizm sprężynowy w drugiej, poprawiają zarówno reakcje motocykla na zmiany nawierzchni, jak i jakość jazdy.

 

Tylny amortyzator współpracuje ze stalowym wahaczem za pośrednictwem Pro-Link – układ zapewnia skok 130 mm. Jego konstrukcja zapewnia doskonałe reakcje i kontrolę temperatury pracy, zawieszenie posiada 7-stopniową regulację napięcia wstępnego ze zmianą sztywności sprężyny i regulację tłumienia dostosowaną do ustawień widelca.

 

Nawiązując do surowego, sportowego wyglądu Horneta, w modelu na rok 2025 wprowadzono szczegółowe zmiany w zawieszeniu motocykla. Ustawienia tłumienia zostały zoptymalizowane z przodu i z tyłu, aby zmaksymalizować powierzchnię styku przedniego koła z nawierzchnią, zapewniając bardziej dynamiczną, sportową i ekscytującą jazdę.

 

Dwie przednie tarcze o średnicy 296 mm i czterotłoczkowe zaciski Nissin montowane radialnie zapewniają imponującą siłę hamowania i doskonałe wyczucie dźwigni hamulca. Aby jeszcze wyżej podnieść jakość prowadzenia i jazdy, obręcze z lekkiego stopu wyposażono w szprychy w kształcie litery Y. Na obręcz przedniego koła o szerokości 3,5 cala zakładana jest opona 120/70-ZR17, z tyłu na obręczy 4,5 cala znajduje się opona 160/60-ZR17.

 

 

4. Akcesoria

 

Dla Horneta przygotowano pełną gamę oryginalnych akcesoriów Hondy, służących personalizacji modelu zgodnie z potrzebami i upodobaniami właściciela.

 

Nowością oferowaną dla modelu 2025 są osłona chłodnicy, boczne nakładki na zbiornik paliwa i paski reflektora, które harmonijnie uzupełniają nowy przód motocykla. Inne akcesoria zostały zaktualizowane, aby współgrały z nowymi kolorami i modyfikacjami, w tym paski na koła, szyba i osłona siedzenia.

 

Dla ułatwienia stworzono trzy pakiety, które grupują akcesoria w racjonalnie dobrane zestawy:

 

Pakiet Style

Praktyczne i atrakcyjne elementy służące ochronie i zmianom wyglądu Horneta. Aluminiowy uchwyt kierownicy i końcówki manetek dodają stylu i spełniają funkcję ochronną, natomiast stopnie dla kierowcy wzmacniają wyraz klasy premium. Dwukolorowa syntetyczna skóra i czerwone, podwójnie przeszywane siedzenie kierowcy zapewniają poczucie luksusu, a pasek reflektora i paski na koła (dostępne w kolorach czarnym, szarym, białym i niebieskim) zapewniają dodatkową personalizację nowego CB750 Hornet.

 

Pakiet Sport

Prawdziwe ulepszenie osiągów zapewnia regulowany Quickshifter pozwalający na natychmiastową zmianę biegu na wyższy przy pełnym otwarciu przepustnicy i szybką zmianę biegu na niższy bez użycia sprzęgła. Aby dodać sportowego stylu, osłona siedzenia dostępna w kolorze czerwonym lub szarym jest dopasowana do osłony licznika. Nakładka górna i nakładki boczne na zbiornik paliwa zapewniają ochronę i dodatkową wygodę podczas jazdy.

 

Pakiet Comfort

Zestaw akcesoriów zaprojektowano z myślą o zwiększeniu komfortu i wygody podróżowania: Pakiet zapewnia możliwość przewożenia niezbędnych drobiazgów, a w jego skład wchodzi torba na tylną część siedzenia i torba na zbiornik paliwa o pojemności 3 l, zapewniając wygodę podczas jazdy. Podgrzewane manetki zapewniają więcej komfortu w niskich temperaturach, a folia ochronna zmniejsza zarysowania nowego wyświetlacza TFT.

 

Dostępne są również dodatkowe boczne sakwy. Wszystkie akcesoria są dostępne oddzielnie.