Honda ma drugi elektryczny jednoślad w swojej gamie na rok modelowy 2025. CUV e: to praktyczny skuter dla nowoczesnych klientów szukających szybkiego miejskiego transportu. Skuter wykorzystuje dwa akumulatory Honda Mobile Power Pack e: do zasilania bocznego silnika E-Drive o mocy 6 kW, co pozwala mu osiągać maksymalną prędkość 83 km/h przy zasięgu ponad 70 km (wewnętrzne testy Hondy), model posiada także funkcję asystenta cofania. Czas ładowania akumulatorów od 0 do 100% wynosi 6 godzin i tylko 3 godziny od 0 do 75%. Specjalnie zaprojektowana stacja ładująca umożliwia klientom ładowanie we własnym domu. CUV e: jest wyposażony w pięciocalowy wyświetlacz TFT lub w pełni połączony z telefonem siedmiocalowy wyświetlacz TFT oferujący zestaw informacji specyficznych dla pojazdu elektrycznego, a także nawigację i inne funkcje, jako część nowego interfejsu Honda RoadSync Duo. Wyposażenie skutera obejmuje pełne oświetlenie LED, gniazdo USB-C, schowek pod siedzeniem oraz obsługę Smart Key.
1. Wstęp
Po pojawieniu się EM1 e: – elektrycznego skutera w roku modelowym 2023, CUV e: jest drugim elektrycznym jednośladem Hondy, przeznaczonym dla europejskich klientów. Jest to kolejny krok w realizacji planu Hondy przewidującego wprowadzenie 10 lub więcej elektrycznych jednośladów na globalne rynki do 2025 roku, a także w kierunku długoterminowego celu, jakim jest neutralność węglowa całej linii motocykli, osiągnięta w latach 40-tych XXI wieku.
CUV jako oznaczenie modelu pojawiło się już wcześniej na pojazdach Hondy – dokładnie 30 lat temu. Oryginalny CUV ES - Clean Urban Vehicle Electric Scooter - był modelem dostępnym wyłącznie na rynku japońskim, wprowadzonym do sprzedaży już w 1994 roku. CUV e: to ekologiczny pojazd miejski gotowy do wejścia na rynek europejski.
Podczas gdy EM1 e: jest stworzony do dojazdów do szkoły lub na uczelnię, CUV e: ma znacznie większy potencjał „dorosłości”, z płynnym przyspieszeniem i prędkością maksymalną porównywalnymi do parametrów skutera z silnikiem spalinowym o pojemności 125 cm3.
Wraz z lokalnymi przepisami dotyczącymi parkowania w miastach w całej Europie, które ograniczają możliwości korzystania z pojazdów spalinowych, zmienia się krajobraz transportu w mieście, a CUV e: jest idealnym pojazdem dla osób, które szukają alternatywy dla swojego tradycyjnego skutera lub chcą po raz pierwszy spróbować poruszania się jednośladem.
Elegancko stylizowany, kompletnie wyposażony i w pełni skomunikowany ze światem CUV e: wyprzedza konkurencję. Jest to oczywiście pojazd elektryczny, ale jednocześnie pełnowartościowy skuter Hondy, wyposażony we wszystkie rozwiązania służące jego praktyczności i wygodzie użytkowników.
2. Opis modelu
Dwa wymienne akumulatory Honda Mobile Power Pack e: 48 V/1,3 kW są sercem CUV e: i zapewniają energię do zasilania bocznego silnika E-Drive o mocy 6 kW. Prędkość maksymalna wynosi 83 km/h, a zasięg to 70 km*. Asystent cofania pomaga w parkowaniu w ciasnych miejscach. Trzy tryby jazdy - SPORT, STANDARD i ECON - zapewniają pełne osiągi, tryb kompromisowy - między oszczędnością i osiągami oraz jazdę najbardziej ekonomiczną, co oczywiście wpływa na zasięg.
Elegancka, nowoczesna konstrukcja jest nieskomplikowana, z płaską podłogą charakterystyczną dla klasycznych skuterów. Całe oświetlenie wykonano w technice LED. W owiewce znajduje się mała wewnętrzna kieszeń, pod siedzeniem umieszczono uszczelniony schowek i gniazdo ładowania USB-C. Pięciocalowy wyświetlacz TFT jest standardem w modelach podstawowych, podczas gdy modele z Roadsync Duo są wyposażone we w pełni połączony z telefonem siedmiocalowy wyświetlacz TFT, który zapewnia informacje nawigacyjne i wiele innych funkcji, a także informacje specyficzne dla pojazdów elektrycznych, dotyczące trasy i opcji ładowania. Obsługa motocykla odbywa się za pomocą wygodnego inteligentnego kluczyka Smart Key.
Stalowa rama, 31-milimetrowy widelec teleskopowy i podwójne tylne amortyzatory składają się na podwozie z 12-calowymi kołami, hamulcem tarczowym z przodu i bębnowym z tyłu. W specyfikacji uwzględniono tylny bagażnik.
Podobnie jak w przypadku modelu EM1 e:, CUV e: wraz z akumulatorami Honda Mobile Power Pack e: i ładowarką będzie dostępny dla klientów w ramach leasingu, wynajmu, zakupu lub subskrypcji, w zależności od specyfiki rynku.
Wśród oryginalnych akcesoriów Hondy znajdują się: kufer centralny, także w wersji obsługiwanej inteligentnym kluczykiem, szyba przednia i osłony dłoni.
CUV e: w roczniku modelowym 2025 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:
· Pearl Jubilee White
· Matte Gunpowder Black Metallic
· Premium Silver Metallic
3. Kluczowe funkcje
3.1 Akumulator i ładowarka
- Prędkość maksymalna 83 km/h, zasięg 70 km* (tryb WMTC)
- 2 x 48v/1.3kWh Honda Mobile Power Pack e:
- Silnik boczny E-Drive 6 kW zapewnia świetną dynamikę jazdy
- 6 godzin ładowania od 0 do 100%, 3 godziny od 0 do 75% (każdy z akumulatorów)
- Funkcja asystenta cofania zwiększająca praktyczność skutera
Silnik boczny E-Drive (moc do 6 kW) napędza tylne koło za pomocą niewymagającej zabiegów obsługowych przekładni zębatej. CUV e: jest zasilany przez dwa 48-woltowe akumulatory litowo-jonowe Honda Mobile Power Pack e: (EM1 e: posiada jeden taki akumulator) opracowany przez Hondę z identycznym bezwarunkowym naciskiem na trwałość, niezawodność i jakość, z których od dawna znane są silniki spalinowe Hondy.
Wykorzystanie dwóch akumulatorów pozwoliło uzyskać dobre przyspieszenia i użyteczną prędkość maksymalną wynoszącą 83 km/h. Trzy tryby jazdy wpisują się w różnorodne scenariusze i warunki drogowe:
Tryb STANDARD: Zapewnia charakterystykę osiągów, z którą każdy może sobie poradzić, a także równowagę między osiąganą mocą, a pełnym zasięgiem akumulatora.
Tryb SPORT: Tryb zapewniający mocniejsze przyspieszenie i dynamiczniejsze reakcje przepustnicy, typowe dla pojazdów elektrycznych.
Tryb ECON Zapewnia umiarkowaną charakterystykę osiągów i łatwość obsługi. Dłuższy pełny zasięg baterii, niż w przypadku innych trybów.
Wewnętrzne testy Hondy prowadzone w trybie WMTC wykazały zasięg jazdy wynoszący 70 km.
CUV e: może również pokonać wzniesienia o nachyleniu 13°, ze startu stojącego, z kierowcą, pasażerem i 30 kg bagażu. Asystent cofania ułatwia wjazd i wyjazd z garażu oraz manewrowanie w ciasnych miejscach parkingowych.
Mobile Power Pack e: Hondy to wymienny akumulator, który można łatwo wyjąć z CUV e: w celu ładowania w domu lub w pracy. Obsługa jest prosta: ładowarka z chłodzącym ją wentylatorem pobiera prąd o mocy maksymalnie 270 W z jednofazowego gniazda elektrycznego o napięciu z zakresu 100-240 V.
Wskaźniki LED pokazują stan ładowania w 4 segmentach Mobile Power Pack e: Hondy sam waży około 10 kg i może być łatwo przenoszony i wymieniany dzięki poręcznemu uchwytowi. Został zaprojektowany tak, aby wytrzymać różne temperatury, poziomy wilgotności, uderzenia i wibracje.
Czas potrzebny na pełne naładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora to około 6 godzin, a bardziej typowe ładowanie do 75% pojemności trwa 3 godziny. Słynna trwałość Hondy w tym przypadku oznacza, że Mobile Power Pack e: Hondy może być ładowany ponad 2500 razy (według testów wewnętrznych Hondy).
3.2 Wyposażenie i stylistyka
- Prosty, nowoczesny projekt z płaską podłogą
- W pełni połączony z telefonem pięcio- lub siedmiocalowy wyświetlacz TFT z funkcją RoadSync Duo
- Wewnętrzna kieszeń w owiewce, gniazdo USB-C i schowek pod siedzeniem
- Obsługa za pomocą inteligentnego klucza
- Tylny bagażnik z uchwytem dla pasażera w standardzie
Skuter Hondy w każdym calu – a jednocześnie pojazd elektryczny CUV e: otrzymał elegancki, prosty design, który podkreśla jego nowoczesność i indywidualizm dzięki klasycznej sylwetce z charakterystycznymi bardzo współczesnymi detalami. Pełne oświetlenie LED jest akcentem charakterystycznym dla klasy premium, ale nie zapomniano o praktyczności skutera: płaska przestrzeń podłogi (210 mm głębokości) oferuje łatwy dostęp przy wsiadaniu i wysiadaniu i dodatkową przestrzeń do przewozu bagaży.
W przedniej owiewce znajduje się poręczna kieszeń wewnętrzna, jest też gniazdo USB-C i wodoodporny schowek pod siedzeniem. Standardowym wyposażeniem jest również tylny bagażnik z uchwytem dla pasażera.
Pięciocalowy wyświetlacz TFT został zaprojektowany specjalnie dla CUV e: i jest standardem w podstawowym modelu. Wyświetlacz wzmacnia bogate, ekscytujące wrażenia podczas jazdy, przy minimalnym rozpraszaniu uwagi i umożliwia precyzyjne planowanie trasy, zarządzanie muzyką i wykonywaniem połączeń telefonicznych. W przypadku lepiej wyposażonej wersji skutera rozmiar ekranu wzrasta do siedmiu cali, zapewniając większą przejrzystość i styl.
Cechą zaczerpniętą z gamy skuterów premium Hondy jest obsługa za pomocą inteligentnego kluczyka (Smart Key) - wszystko, co kierowca musi zrobić, to włożyć Smart Key do kieszeni, by móc rozpocząć jazdę.
3.3 Podwozie
- Solidna stalowa rama rurowa
- Widelec teleskopowy 31 mm z przodu, podwójne amortyzatory tylne
- 12-calowe koła z przodu i z tyłu
- Hamulce przednie tarczowe/ tylne bębnowe
CUV e: został zaprojektowany tak, by był lekki, zwinny i łatwy w prowadzeniu dla wszystkich kierowców – od zupełnych nowicjuszy po zaawansowanych motocyklistów – w tej dziedzinie Honda ma niezrównane doświadczenie. Wysokość siedzenia ustawiono na bardzo przystępnym poziomie 766 mm, a wysokość podłogi 270 mm. Prosta stalowa rama główna zapewnia wytrzymałość całej konstrukcji.
Rozstaw osi wynosi 1310 mm, przy kącie pochylenia kolumny 26°79’ i wyprzedzeniu 125 mm; wymiary są zbliżone do modelu SH 125. Promień skrętu wynosi 1,9 m, a prześwit 210 mm. Masa własna wynosi 120 kg.
Widelec teleskopowy 31 mm, podwójne tylne amortyzatory. 12-calowe koła z przodu i z tyłu. System hamulcowy składa się z tarczy 190 mm z jednotłoczkowym zaciskiem z przodu i bębna hamulcowego 110 mm z tyłu, współdziałających dzięki systemowi CBS (Combined Brake System). Jeśli kierowca użyje tylnego hamulca, CBS rozdziela siłę hamowania aktywując także przedni zacisk hamulcowy.
3.4 Honda RoadSync Duo®
Honda RoadSync Duo® to przełomowa usługa, która debiutuje w Europie w modelu CUV e:. Płynnie łącząc pojazd ze smartfonem poprzez Bluetooth, system umożliwia użytkownikom korzystanie z nawigacji, rozmów w trybie głośnomówiącym i odtwarzanie muzyki. Dzięki intuicyjnej obsłudze za pomocą przełącznika po lewej stronie kierownicy, użytkownik może całkowicie skupić się na sytuacji na drodze.
Dostęp do nawigacji eliminuje obawy związane z podróżowaniem pojazdem elektrycznym, obliczając, czy dostępny poziom naładowania akumulatora jest wystarczający, aby dotrzeć do miejsca docelowego i zapewnia optymalne wskazówki dotyczące trasy, jeśli zaplanowana podróż jest możliwa przy dostępnej ilości energii w akumulatorach.
Dodatkowo, zadbano o jak najłatwiejsze zarządzanie połączeniami w trybie głośnomówiącym i odtwarzaniem muzyki, wyświetlacz pokazuje nazwę dzwoniącego, a przy słuchaniu muzyki tytuł utworu i wykonawcę, zapewniając jeszcze więcej wygody i satysfakcji.
Ponadto, w zależności od wybranego trybu jazdy (Standard, Eco, Sport), kolor wyświetlacza TFT zmienia się, zwiększając radość z jazdy także dzięki bardziej rozbudowanym funkcjom wyświetlacza.
Najważniejszą zaletą Honda RoadSync Duo® jest to, że nadal będzie ewoluować nawet po zakupie. Dzięki zdalnym aktualizacjom oprogramowania (OTA) kierowcy zawsze będą mieli dostęp do najnowszych funkcji.
4. Akcesoria
Dla modelu CUV e: dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy:
- Kufer górny obsługiwany inteligentnym kluczykiem 45 l
- Kufer górny obsługiwany inteligentnym kluczykiem 35 l
- Kufer górny o pojemności 35 litrów
- Szyba
- Osłony dłoni kierowcy
- System alarmowy