Honda GB350S na rok 2025

dodano: 04.11.2024

Honda GB wraca na europejskie rynki. Motocykl GB350S – odpowiedni dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2 – jest napędzany nowym, chłodzonym powietrzem silnikiem wyróżniającym się własnym charakterem i satysfakcjonującym przebiegiem momentu obrotowego. Pojazd posiada sprzęgło antyhoppingowe i system HSTC, ułatwiające jazdę i gwarantujące pewność na drodze. Stalowa rama kołyskowa zapewnia doskonałe wyczucie podwozia, a w połączeniu z widelcem teleskopowym 41 mm, podwójnymi tylnymi amortyzatorami i przednią tarczą hamulcową 310 mm oznacza łatwość prowadzenia. Czysta i prosta stylistyka klasycznego motocykla drogowego Hondy ze stalowym zbiornikiem paliwa, panelami bocznymi i przednim błotnikiem z lekkiego tworzywa podkreślają jego przeznaczenie. Całe oświetlenie jest wykonane w technice LED. Wyświetlacz obejmuje między innymi analogowy prędkościomierz i cyfrowy wskaźnik załączonego biegu.


1. Wstęp

 

Prostota i uniwersalny urok motocykla.

 

Właśnie te cechy chcieli uchwycić inżynierowie Hondy, gdy myśleli o koncepcji nowego GB350S. Zadaniem konstruktorów mających do dyspozycji całą dostępną technologię było stworzenie ponadczasowego, jednocylindrowego, chłodzonego powietrzem silnika o małej pojemności, który w nowoczesnym środowisku będzie działał zarówno przyjemnie, jak i wydajnie. W ten sposób powstawał motocykl, który sprawia prawdziwą przyjemność z jazdy, na każdym poziomie motocyklowego wtajemniczenia, zapewniając wysoką jakość inżynierii, ponadczasowy styl i dumę z posiadania świetnego jednośladu w bardzo przystępnej cenie.

 

Nie jest to zaskakującym rezultatem w przypadku firmy, która ma 7 dekad doświadczeń w budowaniu jednośladów bijących wszelkie rekordy popularności. Na rynku pojawia się coraz więcej motocykli dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2, które przyciągają młodszych entuzjastów poszukujących radości z jazdy motocyklem, nadszedł więc właściwy czas, aby Honda dodała do swojej europejskiej oferty jednoślad inspirowany modelami z przeszłości, ale prezentujący aspiracje skierowane w przyszłość. GB350S jest właśnie takim motocyklem.

 

To idealny jednoślad, na którym można rozpocząć lub kontynuować motocyklową przygodę i cieszyć się wszystkim, co ona przynosi: wspólnie spędzanymi chwilami i nowymi przygodami. Niezależnie od tego, czy jest to wypad na kawę z przyjaciółmi, czy dłuższa podróż, GB350S bez trudu radzi sobie ze stawianymi zadaniami, z autentycznym urokiem i otwartością na indywidualne upodobania właściciela.

 

Dwa koła, kierownica, silnik. Niby niewiele, a radości co niemiara.

 

2. Opis modelu

 

Chłodzony powietrzem silnik SOHC o pojemności 348 cm3, wyposażony w system HSTC wytwarza moc maksymalną 21 KM (15,5 kW) i maksymalny moment obrotowy 29,0 Nm, z charakterystyką ukierunkowaną na niski i średni zakres obrotów. A przy tym jest to silnik o długim skoku cylindra, z solidnym kołem zamachowym, dostrojony tak, by kierowca czuł się dokładnie tak, jak powinien czuć się na jednocylindrowcu, z jego charakterem i dźwiękiem, którego nie da się z niczym pomylić. Pięciobiegowa skrzynia biegów o szerokim zakresie przełożeń współpracuje ze sprzęgłem antyhoppingowym, co zapewnia łatwą i bezpieczną zmianę biegów.

 

GB350S to motocykl stworzony do bezproblemowego poruszania się po ruchliwych miejskich ulicach. Stalowa, częściowo podwójna rama kołyskowa zapewnia stabilne, pewne prowadzenie, geometria całego podwozia pozwala na mały promień skrętu, a środek masy i wysokość siedziska są położone możliwie blisko drogi. Widelec teleskopowy o średnicy 41 mm i podwójne tylne amortyzatory nadają zawieszeniu elastyczność, a o hamowanie dbają tarcze 310 mm z przodu i 240 mm z tyłu oraz system ABS. Przednie i tylne koło mają średnice odpowiednio 19 i 17 cali.

 

Celowo stonowana stylistyka to ukłon w stronę wspaniałej historii jednośladowych roadsterów Hondy. Podkreślają ją stalowy zbiornik paliwa, panele boczne i przedni błotnik z tworzywa oraz stylowe, czarne detale silnika i innych widocznych podzespołów. Całe oświetlenie jest wykonane w technice LED, wraz z okrągłym reflektorem, a kompaktowy analogowy prędkościomierz jest głównym elementem atrakcyjnie zaprojektowanego wyświetlacza.

 

Dla GB350S przygotowano szereg oryginalnych akcesoriów Hondy, w tym duże i małe sakwy boczne, różne opcje szyb i orurowania silnika.

 

GB350S będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

 

  • Puco Blue
  • Gunmetal Black Metallic
  • Pearl Deep Mud Gray

 

3. Kluczowe funkcje

 

3.1 Silnik

 

  • Jednocylindrowy, o długim skoku, chłodzony powietrzem silnik z mocnym charakterem
  • Wysoki moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów
  • Technologia niskiego tarcia zapewniająca wyjątkowo niskie zużycie paliwa
  • Pięciobiegowa skrzynia biegów o szerokim zakresie przełożeń i sprzęgło antyhoppingowe
  • System regulacji momentu obrotowego (HSTC)

 

Dwuzaworowy, chłodzony powietrzem, jednocylindrowy silnik SOHC o pojemności 348 cm3 to nowa, konstrukcja o silnym indywidualnym charakterze, którą od samego początku opracowywano tak, by zapewniać świetne wyczucie maszyny i doskonałe osiągi. Inżynierowie Hondy dążyli do wytworzenia odpowiedniego ‘pulsu’, pochodzącego z energii spalania i jego przeniesienia na koło zamachowe o dużej masie w sposób, który kierowca będzie odczuwał jako przyjemny rytm serca, przy minimalnych drganiach. Zastosowano w tym celu dodatkową współosiową przeciwwagę na wale korbowym, która współpracuje z przeciwwagą główną.

 

Wlot powietrza z czystej strony airboxa do systemu PGM-FI został zaprojektowany jako odcinek prosty,  o zoptymalizowanej średnicy, dzięki czemu zmniejszono opory przepływu powietrza i o długości zoptymalizowanej pod kątem generowania jak największego momentu obrotowego w dolnym zakresie prędkości silnika. Aby zapewnić stabilny dopływ powietrza, do kolektora dolotowego znajdującego się za airboxem prowadzi kanał, biegnący pod siedzeniem i przez górną część airboxa. Taka konstrukcja układu dolotowego przyczyniła się do uzyskania wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach i efektownego ‘bicia serca’ dochodzącego z silnika.

 

Równolegle starannie dopracowano brzmienie układu wydechowego. Odcinek prowadzącej od silnika rury wydechowej jest podwójnie osłonięty, a tłumik (ścięty w celu uzyskania odpowiedniego kąta pochylenia 45-milimetrowej rury wydechowej) wykorzystuje pojedynczą komorę rozprężną. Pozwoliło to na uzyskanie wyraźnego, charakterystycznego basowego brzmienia, odpowiedniego dla jednocylindrowego motocykla.

 

Moc maksymalna 15,5 kW jest dostępna przy 5500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 29,0 Nm pojawia się w niskim zakresie obrotów już przy 3000 obr/min. Jego architektura charakteryzuje się krótszą średnicą cylindra 70 mm i długim skokiem tłoka 90,5 mm. Stopień sprężania wynosi 9,5: 1.

 

Klasyczny wygląd motocykla nie przeszkodził w zastosowaniu w nim szeregu najnowszych rozwiązań technicznych Hondy, ograniczających straty tarcia, na przykład przesunięcia o 10 mm osi cylindra, asymetrycznego korbowodu i uszczelnionej skrzyni korbowej, które pozwoliły na uzyskanie niższego zużycia paliwa. Aby zapewnić odpowiednią pojemność układu smarowania i jednocześnie zmniejszyć straty wynikające z mieszania oleju przez wał korbowy w ograniczonej przestrzeni, uszczelniona skrzynia korbowa wykorzystuje przegrodę między obudową przekładni, a skrzynią korbową.

 

Zawór zwrotny umieszczony w przegrodzie otwiera się i zamyka, gdy ciśnienie na wale korbowym zmienia się pod wpływem ruchu tłoka, odprowadzając olej z dyszy tłokowej (która chłodzi tłok i smaruje stopę korbowodu). Następnie olej trafia do przekładni, co zmniejsza tarcie, a tym samym obniża zużycie paliwa.

 

Aby zapewnić optymalną wydajność chłodzenia, dobrano odpowiednią wysokość, grubość i odstępy między żeberkami chłodzącymi. Przy okazji poprawiono również wygląd i estetykę silnika. Aby schłodzić obszar za komorą spalania, kanał olejowy w głowicy cylindrów dostarcza olej do górnej części głowicy, obniżając temperaturę o 10%.

 

Pięciobiegowa skrzynia biegów wykorzystuje duży zakres przełożeń między pierwszym a czwartym biegiem, aby jak najlepiej wykorzystać dostarczany moment obrotowy w warunkach miejskiego ruchu, z przełożeniem piątego biegu dobranym do bezstresowego przyspieszenia od 30 km/h i niskich obrotów do prędkości autostradowych. Aluminiowa krzywka sprzęgła anyhoppingowego zmniejsza obciążenie dźwigni o 30%, ułatwiając jazdę w mieście i zmianę biegów na wyższe, jednocześnie sprzęgło kontroluje zachowanie tylnego koła podczas hamowania i redukcji biegów.

 

System kontroli momentu obrotowego (HSTC) Hondy zarządza trakcją tylnego koła, co zwiększa pewność prowadzenia i kontrolę kierowcy niezależnie od poziomu jego umiejętności. Zużycie paliwa wynosi 2,5 l/100 km (tryb WMTC), co daje potencjalny zasięg 600 km przy 15-litrowym zbiorniku paliwa.

 

 

3.2 Podwozie

 

  • Z rur stalowych, rama kołyskowa, wahacz o przekroju skrzynkowym
  • Widelec teleskopowy 41 mm, podwójne tylne amortyzatory
  • Przednia tarcza hamulcowa 310 mm, tylna 240 mm, system ABS

 

Klasyczna rama z rur stalowych zapewnia odpowiednią prezencję GB350S. Pozwala ona na zrównoważenie sztywności wzdłużnej, poprzecznej i skrętnej oraz na wykorzystanie elastyczności stali, co poprawia znacznie wyczucie motocykla. Sztywny wahacz jest wykonany ze stali o przekroju skrzynkowym 60 x 30 mm, co poprawia efektywne przenoszenie momentu obrotowego na nawierzchnię.

 

Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 27°/120 mm, z 45-milimetrowym wyprzedzeniem widelca i rozstawem osi wynoszącym 1440 mm. Siedzenie znajduje się na wygodnej wysokości 800 mm, masa własna wynosi 178 kg, a prześwit 168 mm. 

Geometria układu kierowniczego, nisko położony środek ciężkości, nisko osadzone siedzenie i szeroka, cofnięta kierownica gwarantują stabilne, a jednocześnie łatwe prowadzenie. Kąt skrętu koła 43° i minimalny promień skrętu 2,3 m, oznaczają dobrą zwrotność, ważną w warunkach miejskich. Teleskopowy widelec 41 mm dysponuje skokiem 106 mm, zadbano też o klasyczne detale, jak czarne gumowe osłony ochronne. Podwójne tylne amortyzatory dysponują również skokiem 120 mm. Są one wypełnione azotem, co poprawia kontrolę tłumienia.

 

Pojedyncza przednia tarcza o średnicy 310 mm jest hamowana przez nowo zaprojektowany, bardzo sztywny zacisk dwutłoczkowy, a tylną tarczę o średnicy 240 mm hamuje zacisk jednotłoczkowy. W klockach hamulcowych zastosowano materiał cierny o wydłużonej żywotności, a kompaktowy modulator ABS pozwolił na uproszczenie układu hydraulicznego tylnego hamulca. Koła to pełne elegancji 14-ramienne odlewy aluminiowe, a przedni pierścień ABS został zmniejszony, aby podkreślić smukłość ramion koła. Koło przednie o średnicy 19 cali i 17-calowe koło tylne różnią się jedynie wymiarami. Motocykl wyjeżdża z linii montażowych na oponach Metzeler Tourance Next o rozmiarze 100/90-R19 z przodu oraz 150/70-R17 z tyłu. 

3.3 Wyposażenie i stylistyka

 

  • Prosta i ponadczasowo klasyczna stylistyka Hondy ze stalowym zbiornikiem paliwa i stylowymi panelami bocznymi z tworzywa
  • Pełne oświetlenie LED
  • Estetyczny i czytelny wyświetlacz z analogowym prędkościomierzem i cyfrowym wskaźnikiem załączonego biegu
  • System hamowania awaryjnego Hondy (ESS) w wyposażeniu seryjnym

  

Sylwetka GB350S to definicja czystego i prostego jednośladu Hondy o cechach roadstera w atrakcyjnym, ponadczasowym stylu, z nawiązaniami do kultowych projektów z przeszłości. Kształty zbiornika paliwa i paneli bocznych oraz proporcje tych elementów dobrano tak, by przyciągały spojrzenia, podobnie jak niskoprofilowe siedzenie ‘tuck-roll’. Eleganckie i stylowe błotniki z przodu i z tyłu podkreślają klasę i wysoką jakość wykończenia motocykla.

 

Cechy takie jak charakterystyczny okrągły reflektor - z trzema górnymi i dolnymi punktami LED, a także kierunkowskazy LED w kształcie przypominającym oko dodają subtelnej nowoczesności i stanowią rozpoznawalną sygnaturę świetlną. Czarne detale, z pięknie wykończonym silnikiem (o polerowanych żebrach wymiany ciepła), obramowanie reflektora, podpórka boczna, wahacz, pierwszy odcinek rury wydechowej, koła i tylne sprężyny sprawiają, że klasyczne linie wydają się jeszcze atrakcyjniejsze.

 

Proste oprzyrządowanie zapewnia kompaktowy, analogowy prędkościomierz, odsunięty od stacyjki zapłonu, cyfrowy wskaźnik załączonego biegu, a także wskaźnik średniego / chwilowego zużycia paliwa, zasięg do opróżnienia zbiornika i wskaźnik ECO.

 

Tylne kierunkowskazy posiadają również funkcję sygnału hamowania awaryjnego (ESS). Podczas nagłego hamowania światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o gwałtownym spadku prędkości. 

 

4. Akcesoria

Pakiet Style

Podnosi estetykę GB350S poprzez akcesoria, które uzupełniają klasyczne wzornictwo modelu. W pakiecie znajdują się:

  • Górna rura silnika o średnicy 28,6 mm, wykonana z wytrzymałej, bardzo grubej stali, podkreślająca śmiałą stylizację GB350S.
  • Osłona tylnej części siedzenia - zakrywa część siedzenia przeznaczoną dla pasażera, podkreślając sportowy charakter i tradycyjną stylistykę.
  • Końcówki kierownicy - wyposażone w unikatową śrubę mocującą, dodającą kierownicy stylowego wyglądu.
  • Osłona reflektora - zapewnia zarówno komfort kierowcy, odchylając strugę powietrza, jak i dodając sportowego charakteru przedniej części motocykla.
  • Boczne nakładki na zbiornik paliwa - chronią zbiornik i poprawiają kontakt nóg motocyklisty ze zbiornikiem.
  • Światła przeciwmgielne - obsługiwane za pomocą zintegrowanego przełącznika.

Pakiet Travel

Oferuje dodatkowe miejsce na bagaże, poprawia komfort, wygodę i praktyczność podczas dłuższych podróży. W pakiecie znajdują się:

  • Sakwy boczne i wsporniki – o pojemnościach 14 l lewa i 10 l prawa, wykonane z wytrzymałego nylonu balistycznego i łatwo odpinane, co zapewnia jeszcze więcej wygody.
  • Osłony dłoni - chronią przed wiatrem i deszczem, zwiększając komfort podróżowania.
  • Długa szyba - o wysokości 355 mm, odchyla strumień powietrza od głowy i ramion kierowcy.
  • Ofertę uzupełniają opcjonalne podgrzewane manetki (z 5 poziomami regulacji ogrzewania), praktyczna ładowarka USB i szyba Meter Visor (krótka wersja długiej szyby).

Wszystkie akcesoria znajdujące się w pakietach można również zakupić indywidualnie.